Konkursy

Archiwum

aktualności wm

W dniach 19-23.05.2014 r. odbył się drugi etap naszego projektu Wichry wojny i ludzkie losy w ramach współpracy międzynarodowej na terenie byłego obozu koncentracyjnego Buchenwald (Weimar).

Program obejmował głównie zajęcia warsztatowe prowadzone przez pracowników Miejsca Pamięci Buchenwald. Podczas pracy nad projektem wykorzystano materiały z dokumentacji obozowej, literatury oraz mediów. Realizując projekt  grupa pracowała w małych polsko-niemieckich zespołach opracowując wybrane tematy dotyczące biografii więźniów, fotografii obozowych, eksperymentów medycznych dokonywanych na więźniach oraz sztuki w obozie. Po zakończeniu opracowań i dokumentacji dokonano prezentacji efektów swojej wspólnej pracy w języku polskim i niemieckim. Współpraca mieszanych grup przebiegała bardzo dobrze, sprzyjała integracji i rozwijała umiejętności językowe naszych uczniów.

Wymianę międzynarodową przygotowały i prowadziły p. Agnieszka Węgrzyn i p. Barbara Stoma-Mirzwińska przy współpracy p. Katarzyny Brzezińskiej, koordynatorki projektów.

W tym miejscu należy także wspomnieć o owocnej współpracy z organizacją międzynarodową Polsko-Niemiecka Wymiana Młodzieży, która od wielu lat wspiera finansowo i merytorycznie przedsięwzięcia naszego gimnazjum w ramach kontaktów ze szkołą partnerską.

Wymiana międzynarodowa 2014 - Weimar

Opinie uczniów:

„Wymiana mi się bardzo podobała, a szczególnie pobyt w Weimarze. Zobaczyliśmy teatr, rynek, dom Goethego oraz wiele innych bardzo ciekawych miejsc.  Udana okazała się także praca w grupach polsko-niemieckich, dzięki  której potrafiliśmy się lepiej dogadać . Codziennie od naszych przewodników dowiadywaliśmy się nowych rzeczy dotyczących Buchenwaldu. Najlepsze w tym wszystkim było to, że mogliśmy sami wyrazić swoją opinie na dany temat.”

Jagoda, kl. 2b

„Tydzień temu wróciliśmy z wymiany polsko-niemieckiej w Buchenwaldzie. Nasza podróż rozpoczęła się w poniedziałek o 4.30, aby zajechać tam na 12 na obiad. Do końca dnia przewodnicy opowiadali nam o życiu więźniów obozu i esesmanów. Mogliśmy się „przenieść” na chwilę w tamte czasy. Pracowaliśmy w 2 grupach polsko-niemieckich. W grupie, w której byłam ja, słowa przewodnika tłumaczyła nam studentka polonistyki. W środę pojechaliśmy do Weimaru. Zwiedziliśmy kilka miejsc pamięci, byliśmy także koło domu Goethego. Później mieliśmy czas wolny. Pod koniec dnia, po kolacji, graliśmy w kręgle, gdzie wszyscy się świetnie bawili. W czwartek zwiedziliśmy muzeum, które przedstawiało życie zarówno więźniów jak i esesmanów. Następnie przedstawialiśmy nasze projekty, nad którymi pracowaliśmy z naszymi kolegami z Niemiec od wtorku. Na koniec dnia złożyliśmy kwiaty na płycie pamięci. W piątek zaraz po śniadaniu wyjechaliśmy. Wycieczkę uważam za udaną. Podczas wyjazdu panowała świetna atmosfera.”

Ania, kl. 2b

„W dniach 19-23 maja odbyła się wymiana polsko-niemiecka w Buchenwaldzie. Uczniów niemieckich znaliśmy już bardzo dobrze, ponieważ byli z nami na wymianie w Krakowie. Dzięki naszej znajomości języka niemieckiego mogliśmy się porozumiewać z uczniami. Atmosfera panująca była bardzo przyjazna. Przez 5 dni zwiedzaliśmy obóz koncentracyjny w Buchenwaldzie. Trzeba przyznać , że nie zrobił on na nas takiego wielkiego wrażenia jak obóz w Oświęcimiu. Po obozie buchenwaldzkim została tylko niewielka część znajdujących się tam wcześniej budowli. Pan przewodnik dużo opowiadał nam o tym miejscu. Mam nadzieję, że każdy z nas wyciągnął z tego jakieś wnioski i poznał duży kawałek z historii II wojny światowej. Wszyscy jesteśmy zadowoleni z tej wymiany pomimo tego, że ograniczała nas trochę bariera językowa.”

Martyna, kl. 2b

„Na wycieczce było bardzo fajnie. Zwiedzaliśmy wiele ciekawych miejsc. W Buchenwaldzie jest mniej zabytków i szczątków budynków i innych miejsc upamiętniających ludzi, niż w Auschwitz, w którym było o wiele więcej interesujących przedmiotów np. wagon, w którym były przewożone bagaże ludzi oraz oni sami. Także muzeum, w którym widzieliśmy zagubione buty oraz zabrane przed wejściem do komory gazowej, szczoteczki do zębów, szczotki do włosów, połamane łyżeczki itp. Widzieliśmy płytę pamięci, która upamiętnia wszystkie straty w ludziach. Moim zdaniem cała wymiana dała nam bardzo dużą wiedzę na temat tego, jak cierpieli niewinni ludzie i dzieci. Przez pracę w grupach polsko-niemieckich mogliśmy „dogadać” się z grupą niemiecką, a oni także próbowali rozmawiać po polsku. Jednym słowem wycieczka bardzo mi się podobała i chciałabym, aby taką wycieczkę jeszcze raz zorganizować.”

Wiktoria, kl. 2b

„W dniach 19 – 23 maja byliśmy na wymianie polsko-niemieckiej niedaleko miejscowości Weimar. Mieszkaliśmy w byłym niemieckim obozie koncentracyjnym o nazwie Buchenwald. Razem z nami byli uczniowie z Senftenbergu , z którymi byliśmy już na poprzedniej wymianie w Krakowie.
Nasz przewodnik opowiadał o historii tego obozu i oprowadzał nas po jego terenie. Zobaczyliśmy, jakie to było niegdyś straszne miejsce. Do dzisiaj nie przetrwały wszystkie baraki, w których mieszkali więźniowie. Można jednak zobaczyć krematorium , bramę prowadzącą do obozu, stację kolejową, na którą przywożono więźniów.
Zakwaterowanie było znakomite. Mieliśmy wygodne pokoje i zapewnione smaczne wyżywienie. Program wycieczki był bardzo napięty i cały czas doskonale się bawiliśmy. Byliśmy na krótkiej wycieczce w Weimarze, podczas której robiliśmy zakupy w centrum handlowym, a następnie graliśmy w kręgle.
Z wyjazdu jestem bardzo zadowolony, cieszę się, że mogłem znów spotkać się ze znajomymi z Niemiec. Mam nadzieję, że się jeszcze spotkamy.”